Ezt az írást az első félévben kellett beadnunk Vezetés Szervezésből.
 
- Grünwald Imre -
Cserepes sori “piackutatás”

A világtörténelemben mindig is fontos szerepet játszottak a piacok. Kezdetben ezek képezték a kereskedelem, a vétel és eladás egészét. Később, mikor üzletek jöttek létre a piacok szerepe háttérbe szorult. A piacnak rendkívül sok formája van. Van autópiac, ruhapiac, sőt az egész tőzsde is piac. Most a hétköznapi értelembe vett piacról lesz szó.

Egy hétköznapi értelembe vett piac vizsgálatánál, mint általában a piacok vizsgálatánál több szempontot kell figyelembe venni. Így :

  1. Helye, mérete
  2. Megközelíthetősége
  3. Felosztása
  4. Az áruk
  5. Vevők
  6. Eladók
  7. A piacon belüli üzletek.

1. A vizsgált piac helye Szeged külvárosa, a Cserepes soron, ahogy a térkép megjelöli “Használtcikk és autópiac”. A helye és ideje mindig, minden héten és minden évben ugyanott van. Nagyvárosi piac lévén hatalmas területen terül el, hiszen sokkal több embert kell kiszolgálnia mint egy kisvárosban. A méret nagysága, az áruk mennyiségének, az árak differenciálódásának, a konkurenciának a növekedését hozza magával.

2. Hátrányt jelent, hogy a piac a külvárosban helyezkedik el, 15 percnyi utazás szükséges a megközelítéséhez. Előnye, hogy könnyen megközelíthető, a négyes villamossal és a hetvenhatos busszal. A piac területén több helyen is található parkoló, ami a kocsival való megközelítést teszi lehetővé. De természetesen a parkoló létrehozása elengedhetetlen feltétel egy piac létrehozásához. Már a megközelítés is meghatározza, hogy kik látogatják a piacot (Hiszen ha az ember csak kiló krumplit akar venni, a piacon hiába sokkal olcsóbb, mivel a külvárosban van, nem biztos, hogy megéri elmenni odáig). Elsősorban, tehát azok az emberek látogatják, akik a közelében laknak, aztán azok a nyugdíjasok, diákok, akik “ingyen” utaznak a tömegközlekedésen, majd azok az emberek, akik valamilyen, olyan szükségletüket akarják kielégíteni, hogy megéri nekik ellátogatni a piacra. Mindezek ellenére mégis sokan vannak olyanok is, akik csak nézelődnek.

3. Egy piac életében nagyon fontos a szervezettség, az elrendezettség. Területét több részre lehet osztani. Van olyan hely, ahol élelmiszereket lehet vásárolni, van ahol ruházatot, van ahol tisztálkodási szereket, parfümöket, édességeket, kisgépeket, elektronikai termékeket és még lehetne tovább sorolni az emberi szükségleteket. Ezek a területek ritkán különülnek el. Kevés a tisztán egy féle terméket áruló eladó. A legtöbb esetben (és ez főleg a kínai árusokra igaz) sokféle termék van kis helyre bezsúfolva. Nagyon érdekes a “szokásos” piac és a “csencselők” piacának megkülönböztetése, amit általában az illegalitással hoznak kapcsolatba.

4. A piacok árui igen sokszínűek, felsorolni őket igen nehéz feladat lenne. Sokkal többféle termék található meg, mint egy ugyanekkora területű bevásárlóközpontban van. Az élet minden szükségletét kielégítik. Mint az elején említettem a piac legfőbb jellemzője az olcsóság. Hogy mitől lehet a piac olcsó azt a termékéken lehet látni. Többféle oka is lehet egy áru olcsóságának. Lehet az áru rossz minőségű, leselejtezett, olcsó anyagú, más országokból kitiltott. De lehet jó minőségű is. Ekkor az áru lehet lopott, más márkás termék utánzata, külföldön olcsón előállított termék, ami tulajdonképpen jó dolog, hiszen általában, mostanában a márkás termékeknek sem a minőségét, hanem a nevét fizetjük meg. Az árak olcsóságának harmadik oka, hogy a külföldről behozott magasabb színvonalú termékekre nem fizetnek vámot. Az, hogy a termékek nem azonosak az üzletekben kaphatóakkal, azt az is jelzi, hogy nincs rájuk garancia, vagy, ha van is akkor is, csak egy-két napig. Ami csak szóbeli és nem írásos garancia. Sok helyen találunk ugyanolyan termékeket, más-más áron, aminek szintén lehet több oka is. Az egyik ok, hogy ugyanolyan beszerzési árra az egyik árus több hasznot tesz, mit a másik, egy másik ok lehet, ami mostanában egyre több helyen előfordul, hogy az egyik árus felvásárolja a másik árus áruit, majd azt sajátjaként adja el magasabb áron.

5. A vevők is igen differenciáltak a piacon. Általában azok a vevők látogatják a piacot, akik nem tehetik meg, hogy hasonló terméket magasabb áron vegyenek meg. A piac általában hétköznaponként délelőtt van, tehát aki dolgozik az eleve nem tud piacra menni. Szombaton és kora reggel, ezért nagyobb általában a forgalom. A nagyváros azonban mindig biztosít annyi látogatót, hogy érdemes legyen hétköznap is piacot tartani.

6. Az eladóknak hasonló érdekeltségük van a piacon is mint az üzletekben, mégis vannak különbségek az üzletek eladói és a piaci eladók közt. A piacon az eladók nem csak árusítással foglalkoznak, hanem egyszemélyben árubeszerzők, ügyintézők, szállítók, egy személyben alkotnak egy üzletet. Az eladóknak érdekük a minél több vásárló, ezért nagyon fontos a kedvesség, a kínai árusok, a minél jobb megértés érdekében hamar megtanulják a magyarul a szavakat. A piacon az árusok szoros együttléte miatt még jobban meg lehet figyelni a konkurencia harcát. Megjelennek azok a dolgok is, melyeket a rendes üzleti életben elítélnek. Más termékének egyszerű lebecsmérlése, a vevők becsapása. Az eladókat két fő csoportra lehet osztani, az egyik csoport, akik saját maguk által készített, vagy megtermelt termékeiket viszik piacra, és vannak a viszonteladók, kereskedők, akik másik piacról, külföldről hozzák termékeiket és úgy értékesítik. Ahhoz, hogy valaki árusítani tudjon a piacon engedélyre van szüksége, manapság egyre többen vannak olyanok is akik engedély nélkül, “kézből” árusítanak.

7. A piac területén sok helyen található hivatalos, hétköznapi értelembe vett üzlet is, ezek általában véve élelmiszer üzletek, de akadnak gyorsétkezdék is, ezek olyan üzletek, melyek általában akkor is nyitva vannak, amikor éppen nincs piac, legtöbbször olyan helyen helyezkednek el, hogy nyitottak a piacra is, és nyitottak az utcára is, és így akkor is lehet bennük vásárolni, ha nincs piac. A piac látogatottságára sok üzlet tud építeni. Hiszen ha valaki azzal a szándékkal indul el, hogy vásárol, az egy helyen tudja kielégíteni így minden vágyát, hiszen az üzletekben olyan termékeket is lehet vásárolni, amelyeket a piacon nem.

Bármilyen szempontból vizsgálunk egy piacot, azt sohasem mondhatjuk, hogy piacokra nincsen szükség, hiszen ha az ember szükségleteit nézzük a piacokon minden megtalálható, amire az embernek szüksége lehet.

 
 
Imru's Production 1998. All Rights Reserved