Horvátország

- Írta és a filmet készítette -
Takács Aranka

HORVÁTORSZÁG - RABAC

Végre eljött az a nap, amire oly sokáig vártunk: a horvátországi nyaralásunk kezdete. Az előző nap elkészített csomagjaink már készen várták az indulást az előszobában. Aztán hajnali 5 órakor megérkeztünk a Művelődési Központ elé, ahol már vártak ránk az útitársak. Bepakoltuk a csomagjainkat és jó magyar szokás szerint a hűtőszekrénynyi elemózsiát a busz csomagtartójába. Aztán lassan elindultunk. Az utazás hosszúnak és fárasztónak ígérkezett, de reményteljesen vártuk az egy hetes pihenőnket, a ránk váró új élményeket. Letenyénél keltünk át a határon úgy déli 12 óra körül. Nem kellett sokat várni, mivel a határőrök nem vizsgálták meg olyan tüzetesen az útleveleinket és a csomagjainkat.

Késő délután csodálatos kép tárult a szemünk elé.
Első ízben pillanthattuk meg a tengert a hegyek határolta réseken. Csodaszép idő volt. Mindenki igyekezett minél többet látni belőle. Kattogtak a fényképezőgépek. Egy magas szerpentinen kanyarodtunk be egy hegyoldalban. És a két hegy között, ahogy lenéztünk, a csillogó öbölben ott volt Rabac. Csodálatos, mesebeli. Mindenütt a vadregényes táj, a csodálatos víz, hatalmas völgyek és erdők

Már alig vártuk, hogy megmártózzunk a tengerben, és kipihenjük az utazás fáradalmait. Először azonban a szállások elfoglalásán kellett túl esnünk. Mire ezzel végeztünk, már nem volt időnk, hogy a tenger habjai között leljünk enyhülést a kánikulában.
A következő 3 nap viszonylag egységes ritmus szerint telt. Reggel kényelmes kelés, valami reggeli, aztán irány a strand. A búvárszemüveg és az uszony az első napokon jó szolgálatot tett. A gyerekek és persze a felnőttek is a tenger fenekét kutatták sünök, kagylók, csigák, tengeri rózsák után.

A part köves és sziklás volt. Napozóágyat csak drága pénzért lehetett bérelni, árnyékot csak a sziklák adtak a sok kis beszögelés szélén. A víz kezdetben hideg volt, miután megszoktuk, már egész kellemesnek bizonyult. Kavicsos, 4-5 cm-es gömbölyű kövekből állt a part és a vízfenék is. Állítólag jó a lúdtalp ellen - mármint mezítláb mászkálni rajta - de néha határozottan kényelmetlen volt kimászni a vízből. A víz befelé 8-10 méterre válik 2-3 méter méllyé. A tenger üvegtiszta, az alján szinte semmi.

Többségünk nagyon jól bírta a 38 fokos meleget. Délben és este hétkor busz indult fel a szállásra. Apartmanjaink a hegy tetején voltak, így lefelé még kényelmes sétával elértük a tengerpartot, délután azonban már nagy megterhelés volt megmászni a hegyet. A partra vezető utat fenyők és agavé övezte, köztük rengeteg volt a kabóca.
Ott tartózkodásunk alatt a strandoláson, pihenésen, napozáson kívül kellemes sétákat tettünk a kis üdülővárosban.
A Kvarner öböl gyöngyszeme Rabac, fenyőerdővel és olajfákkal borított öbölben fekszik. Rabac az Isztriai-félszigeten, Pula és Opatija között félúton található.

Háromnapi fürdés, napozás, pihenés után útra keltünk. Célunk a Krk sziget volt. A helyi meteorológia nem jósolt túl jó időt, az idegenvezetőnk pedig még fokozta a pánikot azzal a bejelentéssel, hogy hamarosan lecsap a bóra, vagy ahogy horvátul nevezik: a bura, mely egy szélvihar, az Adria partjainál. És ha ez bekövetkezik, bent ragadhatunk Krk szigetén, mert ilyenkor lezárják az oda vezető hidat is. Szerencsére azonban nem így történt.

Út közben egy kilátóról megcsodáltuk a horvát tengerpart egyik legfestőibb kisvárosát, Bakart. A Bakari-öböl 4,6 km mélyen nyúlik be a szárazföldbe. A város, mint egy amfiteátrum, úgy öleli körül az öböl egy részét. A belvárost 1968-ban az Unesco Világörökség részévé nyilvánították.A település két nagyobb részből áll: a felső városrész a Grad magasabban helyezkedik el, itt a Frangepánok 16. században a török ellen épített várkastélya a legismertebb épület, mely mai formájában a 17. században épült ki. Az alsó városrész később alakult ki, és itt épült ki a város kereskedelmi és forgalmi központja.Az Adria legnagyobb szigete már a római korban is lakott volt. A középkorban a horvát írásbeliség fellegvára volt, mígnem napjainkra az Adria egyik legkedveltebb turisztikai célpontjává nőtte ki magát.
Az évszázadokon át tartó történelmi összefonódás a Magyar Királyság és a Horvát Bánságok között természetesen itt is sok nyomot hagyott.

A Krk szigetre a Kraljevicánál épült impozáns hídon át érkezünk a szárazföldről, mely 1980-ban épült. Már maga a híd is páratlan látványosság: az 1310 méter hosszú hídtest hatvanöt méter magasságban íveli át a tengert.
Krk sziget délnyugati részén fekszik a szíve, Krk városa maga. A középkor a számtalan utcán, kis tereken és az egyedülálló várfalakon hagyta hátra nyomait, ahol az ember megcsodálhatja a gyönyörű épületeket, elsősorban a román és középkorból.

Ma is a XV. századbeli várfalak veszik körül a városkát. Sikátoraiban jóformán alig találni kétszáz évesnél fiatalabb épületet, szinte minden házon egy-egy érdekes részlet, címer vagy felirat ragadta meg figyelmünket.
A középkorból származik Gróf Frankopán kastélya a 12. századból. Közvetlenül a parton fekszik, várfallal és 4 toronnyal körülvéve, melyek a város védelmét szolgálták
Mivel ide a keresztények már korán betelepültek, Krk, mint püspöki székhely is ismert. Ezt mutatja Krk katedrálisa is.
A krki székesegyház sajátos módon egybeépült a kis Szent Quirinus-bazilikával.  A két épület L alakban kapcsolódik egymáshoz, a találkozási pontjukban áll a jellegzetes torony.

Mindkét templom románkori, a XII. századból származik. Mindkét épületen a későbbi korban végeztek kisebb-nagyobb átalakítást. Ezek közül legjelentősebb a székesegyház szentélyének XIX. század bégi átalakítása volt. A székesegyház építkezéseihez felhasználták a korábban itt ált ókeresztény bazilika és a még korábbi római épületmaradványokat. A templom sajátossága az, hogy ezeket a korábbi épületelemeket nem szimmetrikusan építették be, a főhajó jobb oldalán 9, a bal oldalon 8 pillér van.

Még egy kicsit sétáltunk a városkában, aztán indultunk vissza a hídhoz, hogy a Krk szigetet elhagyva, átutazzunk Opatiján. Nagyon szerettük volna megnézni, de az idegenvezető szerint ahhoz, hogy megálljunk, előre engedélyt kellett volna kérnünk. Hittük is meg nem is. Végül csak a buszból csodálhattuk meg a várost.

A következő nap időjárása az apartmanokba kényszerített bennünket, bár a bátrabbak megmártóztak a 22 fokosra lehűlt tengerben, és a csoportból néhányan egy akvárium hajón ismerkedhettek a tenger élővilágával.
Már nagyon vártuk az utolsó előtti napra tervezett egész napos hajókirándulást. Úti célunk a Cres-sziget volt. A szigetet Rabacból, az apartmanjainkból is jól lehetett látni. Délelőtt indultunk egy közepes nagyságú hajóval, hogy egy ki öbölben, mely csak hajóval közelíthető meg, fürödjünk egyet.

Végül a csoportos fürdőzésből nem lett semmi, mert eleredt az eső, de azért a bátrabbak megmártóztak az érintetlen partszakasz kristálytiszta, átlátszó vizében.
Közben a hajólegénysége hozzálátott ebédünk elkészítéséhez.
Meg kell vallani, nagyon jól esett a hajón elfogyasztott ebéd, mely két hatalmas makrélából és salátából állt. Ebéd után aztán elindultunk Cres városa felé. Néhány utast bizony eléggé próbára tett hajóút teli hassal a hullámzó tengeren.
Cres város az azonos nevű észak-adriai sziget legtermékenyebb - nyugati - oldalán található. Gyönyörű óvárosa és kellemes, nyugodt légköre, rengeteg látnivalót kínált számunkra.

Az illírek és a rómaiak után az első horvátok a VII. századi nagy népvándorlás idején érkeztek a szigetre, amely a X. században már velencei uralom alá került. A sziget viharos történelme során a velencei mellett bizánci, magyar, osztrák, francia, sőt, 1920-tól olasz fennhatóság alatt is állt, mígnem 1945-ben visszacsatolták Horvátországhoz.
A 16. században Velence egy új városfalat emelt, melynek megőrzött része még ma is megtekinthető. A kikötő miden fontos épülettel rendelkezik, mely ma és akkoriban a városközpontot alkotta. Itt patríciusházak építettek, valamint egy a 16. századból való kaput, melyet egy óratorony zár.
Átérve a városkapun, megtekinthetjük a 15. századból származó gótikus és reneszánsz stílusban épült Marien templomot, valamint az ugyan ebben a században épült harangtornyot. A tér, melyen a szakrális épületek találhatók, a kikötő végén egy utcába torkollik. Itt található a városháza, mely a 16. században épült. Említésre méltó még a velencei gótikus és reneszánsz stílusban épült Petris palota.

Ma itt található a városi múzeum történelem előtti időkből és az ókorból származó leleteivel, gyékényszobraival, ikonjaival és faszobraival a 15. századból.
A Velencére emlékeztető utcácskáin előkelő gótikus polgár házak sorakoznak.
Hazafelé még jobban megkínzott bennünket a tenger. Hatalmas hullámok csapkodták a hajónkat.
Elérkezett nyaralásunk utolsó napja. Még pénteken este bepakoltunk, hogy másnap reggel korán indulassunk, mivel még egy program szerepelt az útitervünkben.

Labint néztük meg. Két különálló városrész alkotja, a hegy tetején magasodó óváros és a köréje épült újváros. Kellemesen tipikus isztriai kisváros, dombtetővel, szűk, girbegurba utcákkal, kapukkal, templomokkal, sokat látott lakóépületekkel, belső udvarokkal.
Az óváros az Isztria legjobb állapotban fennmaradt fellegvára. Labin egy történelem előtti település helyén áll, amely később Albona római város lett. A régi város még mindig őrzi középkori jegyeit. A városkapuk előtti tér 1587-ből való. A 320 méterrel a tenger felett levő teraszról remek kilátást kaptunk Labinra, és nem utolsósorban a tengerre valamint eddigi lakóhelyünkre, Rabacra.

A 320 méterrel a tenger felett levo teraszról remek kilátást kaptunk Labinra, és nem utolsósorban a tengerre valamint eddigi lakóhelyünkre, Rabacra. Mint minden, ez a nyaralás is véget ért. Ahogy közeledtünk a magyar határhoz megkönnyebbülés és szomorúság kavargott bennünk. Sokat pihentünk, csodálatos tájakban gyönyörködhettünk, új élményekkel gazdagodtunk. Mindez jó érzéssel töltött el bennünket. Szomorúságot okozott viszont az a gondolat, hogy lassan vége a nyárnak. Vissza kell térni a szürke hétköznapokba. De a hét nap élményei kitörölhetetlenül tovább élnek bennünk.

Ha tetszett, kérlek írj a vendégkönybe pár sort!
Hírek

Holnap napja lesz.

2008.09.01

Megnősültem. Pontosabban első fordulón túl vagyok. Thaiföldön volt a szertartás, melyről videókat és sok, sok fényképet készítettünk, melyet le is tölthetsz.

2007.10.13

Nagyon röstellem, hogy már régebben tönkre ment a fotóalbumom és azóta nem változott semmi, de mostanában nincs időm semmire. Benyeltek a dolgos hétköznapok!

2007.05.01

Végre sikerült feltennem a már jópár hónapja kész videomixem a honlapomra. Ha tetszett, mindenképpen írj a vendégkönyvembe!

2007.02.19

Ezen a hétvégén farsangon voltunk Kecskeméten. Készítettem pár száz fotót. Én árufeltöltő voltam és egy rövid időre Túró Rudi is.

2007.01.06

Kicsit téliesítettem az oldalt. Ezzel kívánok mindenkinek Nagyon Boldog Új Esztendőt!

2006.08.05

Végre sikerült befejeznem az oldal angol fordítását. Ezentúl majdnem minden oldalam angolul is olvasható.

2006.07.28

Több újítás is történt időközben. A fenti kis kép Kiskőrös jelenlegi időjárását mutatja. Most még nem túl jó minőségű, de a tesztidőszak után tervezek fejlesztést. Szintén újdonság lapomon, hogy felkerült az Internetre édesanyám úti beszámolója Olaszországról. Az film mellett a képekkel illusztrált változatot el is lehet olvasni.

2006.06.06

Sikerült befejeznem az egyetemet. Örömteli ez a számomra. Remélem sikerül egy kicsit több időt fordítanom az elmaradt terveimre az oldallal kapcsolatban. Jópár dolgot szerenék még megvalósítani, amire eddig sajnos nem volt időm. Remélem ezután kicsivel több lesz majd.

2006.02.28

Megújult a fotógalériám. Új, még áttekinthetőbb lett és minden menüpont mellé magyarázat is van. Még nincs 100%-ban kész, de napokon belül elkészülök vele. Így az albumum még több információt nyújt majd utazásodhoz. Ha tetszik, kérlek írj a vendégkönyvembe!

2006.01.29

Felraktam az oldalamra azt a színdarabot, melyben Szilveszterkor szerepeltem. A Jókai vígjáték több, mint egy óra hosszú és az Ismerős szerepét játszom benne. Bár nem vagyok színész, nagyon élveztem. A hang kicsit rossz. A vígjátékot a videó oldalon lehet megtekinteni. Ha tetszik a darab kérlek mindenképpen írj valamit a vendégkönyvembe.

Jelenlegi Online Állapotom: msn status

Ez az oldal utoljára módosítva: